Osvědčené rady a tipy, jak udržovat imunitu ve střehu

od Nikola Jaroschová
3 minuty čtení
imunita
imunita

Panák čerstvé citronové šťávy po ránu, do jídelníčku kromě vitamínu přidat i více bílkovin, dopřát si dostatek spánku, hýbat se, protože to můžeme i z pohodlí domova, pravidelně větrat, otužovat se a být šťastní – to vše zvyšuje imunitu.

Zvyšte přísun vitamínů i bílkovin

Dopřejte si dostatek čerstvé zeleniny a ovoce, skvělé jsou i čerstvé šťávy, kysaná a kvašená zelenina. Nezapomeňte na ořechy a semínka, které jsou plné minerálních látek, vitamínů, zdraví prospěšných olejů a skvěle doplní snídani, svačinu i saláty. Dospělí si dokážou zdravé stravování pohlídat, u dětí je tomu ale jinak.

Vyhrajte u dětí boj s vitamíny

Ovoce a zelenina by měly být pro dětský organismus naprosto nezbytnou součástí jídelníčku. Máte pocit, že vaše dítě ani jedno, ani druhé nejí? Nevzdávejte to a zkoušejte různé způsoby. Zkuste mošty. Neskutečně dobré jsou i ohřáté, a pokud přidáte plátek pomeranče, grepu či jiného ovoce, je to delikatesa.

Dodržujte pitný režim

Pijte dostatek čisté vody a omezte příjem slazených limonád. Zvláště ráno a večer si dopřejte teplé čaje. Proti nachlazení vyzkoušejte mátu, lípu srdčitou, diviznu, heřmánek, jitrocel nebo třeba bez černý. Zahřejí vás, a když si čaj osladíte lžičkou medu, bude vám i báječně chutnat.

Zábavné doplňování vitamínu C

„Dlouho jsem si myslela, že není nutné po létě činit žádné zvláštní kroky, že si tělo prostě zvykne samo. S rostoucími dětmi, jejichž největší zábavou je běhat venku v loužích a dovádět v lese, jsme si oblíbili pár rituálů, které nám pomáhají snížit četnost rým a nachlazení,“ říká Kristýna Přibylová, autorka speciálního cvičení pro děti Monkey´s Gym, a matka tří dětí. A rovnou přidává jeden svůj osvědčený tip: „Každé ráno si všichni dáváme nalačno čerstvou citronovou šťávu – s manželem ji pijeme s teplou vodou, pro děti je velká zábava ji vypít z malé skleničky a zapíjet čajem. Nikdy jsme se nesetkali s odporem, naopak často musíme ještě přidávat. A já mám hned od rána dobrý pocit, že jsme splnili denní dávku vitamínu C. Ranní rituál pak pokračuje dávkou nějakého nápoje s probiotiky – snažíme se nebýt otroky reklam, avšak určitý pozitivní vliv na střevní mikroflóru, a tím pádem na zvýšení imunity, jim nelze upřít.“

Zdroj: 123RF.COM

Nezapomeňte se hýbat!

Pravidelný pohyb zlepšuje celkový fyzický stav těla a určitě jste si všimli, že se po sportování cítíte mnohem lépe. Nejjednodušší a nejpřínosnější je vyrazit ven, do přírody. Z chůze postupně přejít na indiánský běh a následně běh samotný. V dnešní době se nabízí i nepřeberné množství cvičení, které můžete vyzkoušet z domova.

Pravidelně větrejte

A to v prostorách, kde trávíte nejvíce času, především však v ložnici. I když venku bude zima, nezapomeňte, že i vzduch je třeba „vyčistit“. V průběhu dne je ideální udržet v místnosti teplotu 20 až 22 °C, v noci kolem 18 °C. Velmi záleží na tom, jak je domácnost vytápěna.

Dbejte na dostatek spánku a odpočinku

Zdroj: 123RF.COM

Klidný a dostatečně dlouhý nepřerušovaný spánek je základem pro psychickou i fyzickou pohodu. Nedostává-li se nám ho, jsme unavení, podráždění, a může to i zapříčinit vznik mnoha nemocí. Abychom si odpočinuli, pět nebo šest hodin nám nestačí. Ideální je osm hodin, a pokud je alespoň jedna z nich před půlnocí, budeme se cítit okamžitě lépe.

Rozhodně bychom neměli zapomínat na dostatečnou dobu spánku u dětí. „Organismus nejmenších dětí se snadno přetíží a také ještě nemají vybudovanou schopnost poznat, kdy už berou síly ze zásob. Proto musí zasáhnout rodiče a režim nastavit tak, aby byl odpočinek součástí denního režimu – díky němu tělo načerpá nové síly a nemocem nedá šanci,“ doporučuje Kristýna Přibylová.

S otužováním můžete začít jednoduše

Skvělá cesta, jak posílit imunitu, je rozhodně otužování – ať už studenou vodou na závěr sprchování nebo třeba po sauně. Dobré je snížit teplotu sprchy dětem po celý rok. Pokud si od malička zvyknou spíše na chladnější vodu – nebo stačí jen ne úplně teplá – přijde jim to běžné a tělu to pomáhá právě s vytvořením přirozené bariéry proti nemocem. Otužovat se můžete i tím, že si po normální sprše rychle osprchujete chodidla i lýtka studenou vodou, a postupně se můžete dopracovat ke sprše celého těla. Nic zvlášť příjemného to v té chvíli není, ale tělo se prokrví a v závěru krásně zahřeje.

Vyhýbejte se stresu

Není žádnou novinkou, že stres zkracuje život. Naopak pozitivní myšlení, smích a dobrá nálada život zlepšují. Dělejte si radost, poslouchejte hudbu, která vás nabíjí energií a radostí, noste oblečení, ve kterém vám je dobře, i barvy, v nichž se cítíte šťastně a příjemně. I malé detaily nám pomohou cítit se skvěle a zdravě.

Autor: Sára Vojtěchovská

Související články