10 kroků, které vám pomohou zatočit s trémou

od Luboš Klouček
2 minuty čtení
nervozita
nervozita

Trému zažil v životě snad každý člověk. Problém nastává ve chvíli, kdy nás ovládne v určité situaci natolik, že zhorší náš výkon. Koktáme, červenáme se a potíme. Nedokážeme se soustředit na daný úkol. Negativní zkušenost s trémou se násobí, a tak je to vždy o trochu horší tím, že se bojíme už dlouho dopředu. Ale nebojte se. Nic není ztraceno. Vyzkoušejte deset kroků, které vám trému pomohou dostat pod kontrolu.


Nejste sami, kdo má trému

Nejistotu z vystupování před lidmi cítí většina populace. Věřte tomu, že existuje jen hrstka suverénů, kteří se sebejistě vypořádají s každou situací. Nejste sami, kdo má s trémou zkušenost. Mezi situace, kde se nejvíce projevuje, patří přijímací pohovory, přednes před lidmi nebo ústní zkoušky. Tréma negativně ovlivňuje výkon a psychicky nás vyčerpává.

Trénujte a buďte nad věcí

Pravidelné opakování dané činnosti vám přinese sebejistotu, zvyknete si na ní a přestanete se jí bát. Vyhýbáním se nepříjemné situaci ji jen podpoříte. Berte situace, kde cítíte trému, jako výzvu. Uvidíte, že časem si na svou nervozitu během proslovu nebo komunikace s nadřízeným ani nevzpomenete.

Osvědčený způsob, jak se s trémou vyrovnat, je sebepřesvědčení, že v nadcházející situaci o nic nejde. Sami pro sebe si zmenšete význam toho, z čeho máte obavy. Položte si následující otázky. Zabije mě někdo, když se spletu? Když to zvládne ten a ten, zvládnu to taky. Zboří se svět, když se zakoktám? Když nejde o život, …

Pijte a dýchejte

Mějte po ruce oblíbený nealkoholický nápoj. Při trémě často lidem vysychá v ústech, potí se, je jim horko. Několik doušků chladného nápoje vám udělá dobře. Pokud se situace nezlepšuje, použijte snadné dechové cvičení, které vám dodá energii a pomůže najít ztracený klid. Několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte. Soustřeďte se pouze na vlastní dech. Představte si, jak s každým výdechem tréma mizí.

Věnujte se poctivě přípravě

Pro ty, kdo bojují se silnou trémou, je kvalitní příprava na zkoušku, prezentaci, debatu, schůzku či projev velmi důležitá. Sepište si v bodech, co chcete říct. Připravte si poznámky ohledně toho, na co nechcete zapomenout. Situaci si můžete vyzkoušet nanečisto s někým blízkým nebo před zrcadlem.

10 kroků, které vám pomohou zkrotit trému

  • relaxace a dechová cvičení
  • pečlivá příprava
  • zkouška nanečisto
  • voda vždy po ruce
  • trénink asertivity s cizími lidmi v běžném životě
  • budování vlastní sebedůvěry a sebelásky
  • nerozvíjení katastrofických scénářů
  • zbavení se přehnaných nároků na svou osobu
  • nebrat ostatní ani sebe příliš vážně
  • humor, který odlehčí náročnou situaci

Autor: Svata Pokorná


Sdílet článek:Share on facebook
Facebook

Související články