Jaký je ten správný pitný režim přímo pro vás a jakých chyb se vyvarovat

od Nikola Jaroschová
3 minuty čtení
zena pitny rezim
Zdroj: Shutterstock

Patříte mezi ty, kteří si svůj pitný režim hlídají? Pak jistě víte, že je někdy opravdu obtížné udržet ho takový, jaký má být a především takový, jaký naše tělo potřebuje.

Jaký je ten „správný“?

Nejčastěji uváděná hodnota je 20 až 40 mililitrů vody na 1 kilogram naší hmotnosti během jednoho dne. Tím se dostáváme na známý údaj zhruba dva až tří litrů vody denně, celkové množství se ale bude u každého z nás lišit.

Závisí totiž nejen na naší hmotnosti, ale také na tom, kolik pohybu ten den máme a jak se stravujeme. Do potřebného objemu vody započítáváme i tu, kterou přijmeme jako součást stravy, zejména ze zeleniny a ovoce.

Pro všechny bez rozdílu ale platí, že bychom měli naši „denní dávku“ vody rozložit do celého dne. Pokud tedy například během dopoledne na pitný režim pozapomeneme, není vhodné snažit se ho rychle dohnat při obědě.

Naše ledviny mají omezenou kapacitu toho, s jakým objemem si jsou schopny v krátkém čase poradit, a zbytečně vysoký příjem tekutin naráz je tak pro naše tělo spíše zátěží.

Kolem toho, kolik vody máme denně vypít, ale existuje i řada mýtů, předsudků a zaručených pravidel. Pokud si tedy nejste jisti, co si vybrat a podle čeho svůj pitný režim řídit, obraťte se na tu nejlepší nápovědu, jakou máte – vaše tělo.

Jak poznat, kolik vody potřebujete

Nedostatek vody (dehydratace) v našem těle má své typické i méně typické projevy. Mezi ty snad nejjednodušší k rozeznání patří barva moči.

Pokud je moč čirá nebo slabě nažloutlá, pak si můžeme být jistí, že máme vody dostatek. Tmavší barva nás upozorňuje, že bychom měli tekutiny doplnit.

Mezi méně okaté projevy dehydratace patří suchost kůže a sliznic, například sucho v ústech, často provázené i zápachem z úst.

Nedostatek vody vás ale může překvapit i větší chutí na sladké, bolestí hlavy, únavou nebo podrážděností a špatnou náladou. Sabotovat může také naše snahy o čisté póry a zadeček a stehna bez celulitidy.

Sklenice vody tak rozhodně není všelék, ale dokáže vám pomoci s celou řadou nepříjemností. Pokud se pokoušíte zhubnout, pak je dostatečný příjem vody nutností.

A jak je to s „přepitím”? Je pravda, že vody můžeme vypít i příliš. Je to ale stav, který hrozí spíše vytíženým sportovcům, kteří například po tréninku doplňují velké množství tekutin naráz v kombinaci s pitím iontových nápojů.

Máme pro vás fígl, jak pitný režim dodržovat

Jak ale dosáhnout toho, že svoje předsevzetí i pitný režim opravdu dodržíme? Však to znáte sami. Na začátku je bohulibé rozhodnutí, ale stačí se zabrat do práce a najednou zjistíme, že dopoledne uplynulo a my zatím stihli vypít dvě kávy a malou skleničku vody.

Existuje řada mobilních aplikací, které jsou schopné nás upozornit na to, abychom se napili. Dokonce i zařízení, která můžeme umístit na láhev s vodou a která nás zablikáním či zapískáním upozorní, že už jsme lahev dlouho nevzali do ruky. Jenže všechny takové vymoženosti naráží na jednu jedinou věc – lidskou mysl.

A lidská mysl je mistr v odkládání a nemá ráda, když jí něco poroučí. Proto i sebelepší aplikace nebo zařízení nenahradí docela jednoduchou věc. Pít vodu nás zkrátka musí bavit. Stačí si pořídit originální lahvičku, jako je třeba Nepetka, ke které se budete rádi vracet a která vás bude k napití přímo lákat. Vyzkoušet můžete i vodu ochucenou nejrůznějšími bylinkami nebo citrusy.

Máte rádi módu? A ještě lépe módu skloubenou s praktičností? Lahvička na vodu se může stát vaším módním doplňkem. Nepetku bez problémů sladíte se svými outfitem, protože je k dispozici v mnoha barvách a nechybí jí ten správný detail v podobě přívěsku z pravých kamenů. Po vypití ji lze jednoduše složit, a prázdná tak nezabere ve vaší kabelce téměř žádné místo.

I z takové věci, jako je pití vody, si tak můžete udělat svou malou radost. Navíc podpoříte svoje zdraví a budete se cítit prostě skvěle!

Autor: redakce

Související články