Na výlet bezpečně: Poslanci navrhli změnu, která by měla ochránit cyklisty před bezohlednými řidiči

od Šárka Blahoňovská
< 1 minuta čtení
Muz kolo
Zdroj: Shutterstock

I přes námitky upozorňující na skutečnost, že nové opatření nebude možné dodržovat na některých užších silnicích, byla v Poslanecké sněmovně uzákoněna bezpečná vzdálenost pro předjíždění cyklistů na 1,5 m. Změnu musí ještě schválit Senát.

Dodržování bezpečné vzdálenosti 1,5 m, která odpovídá přibližně polovině jízdního pruhu, má platit od července.

V oblastech s omezením rychlosti na 30 km/h by stačila vzdálenost jednoho metru.

Větší vzdálenost při předjíždění cyklisty platí i v ostatních zemích

Změnu navrhla skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD. Důvodem úpravy má být zvyšující se bezohlednost řidičů vůči cyklistům a časté nehody.

Podle Milana Poura z ANO platí podobný zákon v Německu, ve Francii nebo ve Španělsku.

Projednávaly se i další úpravy

Jan Čižinský z KDU-ČSL prosadil odebrání dvou bodů řidičům, kteří bez oprávnění parkují na místech vyhrazených zdravotně postiženým, a odtah všech vozidel, která neoprávněně parkují na chodníku, a to včetně kol a koloběžek.

Marian Jurečka nedokázal prosadit, aby krajské úřady měly pravomoc zakázat tranzitní jízdu kamionů nad 12 tun po silnicích 2. a 3. tříd, prosadil však zvýšení sankce pro řidiče kamionů, kteří by odmítli převážení vozidla. Nově by tak místo 30 000 platili 100 000 Kč.

Držitelům řidičského oprávnění skupiny B1 je nově umožněno řízení terénních čtyřkolek bez stanovení limitu výkonu motoru. Neprošlo naopak zvýšení rychlosti jízdy v dálničních tunelech z 80 na 110 kilometrů v hodině.

Původním cílem novely byla jen snaha umožnit strážníkům pokutovat nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích na místě. Nyní mohou strážníci pouze postoupit podezření z takového přestupku do správního řízení.

Autor: Aneta Střechová


Sdílet článek:Share on facebook
Facebook

Související články