Pracujte chytře a efektivně. Pomůže vám management času

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
Time management
Zdroj: Shutterstock

Někdy si člověk zbytečně přidělává práci a dělá věci složitější, než ve skutečnosti jsou. Pokud máte chaotický život plný povinností, které nestíháte, možná je na čase udělat si ve svých projektech nějaká pravidla. Naučte se ovládat management času a pracujte chytřeji a efektivněji.

Člověk by měl mít srovnané priority, naplánovanou práci a dělat vše s klidem a myšlenkou na to, že mu zbyde čas i na odpočinek. Spousta lidí to ale nezvládá. My pro vás máme hned několik pravidel, díky kterým to možná dokážete i vy.

Správné nastavení cílů

Jako první je důležité vědět, čeho chcete svou prací dosáhnout a jakou rychlostí se chcete ke konci projektu přiblížit. Stanovte si jasná a měřitelná pravidla. Uvažujte realisticky a nenakládejte si na sebe více povinností, než je možné zvládnout.

Nastavte si jasné priority

Co je pro vás nejdůležitější? Stanovte si jasně prioritu jednotlivých úkolů a postupujte od těch nejdůležitějších k těm méně důležitým. Někdy je sice jednodušší jít uklidit kuchyň, než napsat zprávu do práce, jenomže úklid na vás počká, zatímco deadline pracovního úkolu se posouvat pravděpodobně nebude.

Udělejte si čas na přestávky

Splnit své povinnosti je důležité. Pokud si ale nenajdete chvíli volna na to, abyste si odpočinuli, dříve nebo později začne být vaše práce neefektivní. Nebude vás bavit, budete demotivováni a unaveni.

Rozhodně je důležité udělat si přestávku na jídlo, které si sníte v klidu u stolu a u kterého si minimálně 30 minut posedíte bez myšlenek na to, jaké pracovní úkoly vás čekají. Neberte si práci ze zaměstnání domů. Domov je bezpečná zóna, kde se jenom odpočívá. A už vůbec nepracujte dlouho do noci.

Plánujte předem

Někteří lidé doslova žijí improvizací. To je ale velmi stresující a může vás to psychicky vyčerpat. Proto je dobré si u každého projektu předem naplánovat, jak dlouho ho budete dělat, kdo vám s ním pomůže a co přesně si od něj slibujete.

Naučte se říkat ne

Velmi důležité v životě je naučit se odmítat ostatní kolem sebe. Samozřejmě můžete pomoci člověku v případě, že vás to nic nestojí, není dobré dělat si zbytečně nepřátele. Neberte na sebe ale úkoly ostatních, nepracujte přes čas a nenechte ze sebe udělat člověka, za kterým každý půjde pro pomoc.

Pokud máte vlastních starostí dost, jednoduše se jim věnujte a slušně odmítněte, když se na vás někdo snaží přehodit vlastní projekty. Nemusíte se zavděčit každému, důležité je myslet na své vlastní potřeby a především na psychické i fyzické zdraví.

Vyhněte se rozptýlení

Poslední pravidlo je velmi složité dodržovat. Při jakékoli práci je dobré vyvarovat se jakémukoli rozptýlení. Pokud pracujete na počítači, vypněte všechny sociální sítě a věnujte se jenom projektu. Když za vámi někdo přijde, pošlete ho slušně pryč s tím, že se mu budete věnovat až po dokončení práce.

Pokud se naučíte všechna výše zmíněná pravidla dodržovat, zefektivníte tím svou práci, kterou budete mít hotovou dříve, efektivněji a kvalitněji. Navíc vám zbyde volný čas na rodinu a odpočinek. Zlepší se tak nejen váš pracovní život, ale i ten osobní.

Zdroj: Forbes, Coursera, Lucid Chart, CFI

Autor: Šárka Cvrkalová


Sdílet článek:Share on facebook
Facebook

Související články