Přehled: Co platí nájemník a o co by se měl postarat pronajímatel?

od Dominika Jandorová
2 minuty čtení
placeni najmu
Zdroj: Shutterstock

Bydlení v pronajatém prostoru s sebou nese řadu povinností. Pochopení toho, kdo za co platí, může nájemcům i pronajímatelům značně usnadnit život. Zjistěte, kdo je zodpovědný za revizi kotle a jestli nájemníci musí přispívat do fondu oprav.

Spory mezi nájemníky a pronajímateli bývají velmi časté. Jedním z hlavních důvodů jsou nejasnosti v tom, kdo by měl co platit. Hodně totiž záleží na smlouvě a na tom, na co přistoupíte.

Co platí nájemník?

Nezbytné služby stanovené občanským zákoníkem: Jak uvádí dTest, nájemníci jsou zodpovědní za dodávky vody, odvoz a odvádění odpadních vod včetně čištění jímek, dodávky tepla, odvoz komunálního odpadu, osvětlení a úklid společných částí domu, zajištění příjmu rozhlasového a televizního vysílání, provoz a čištění komínů, případně provoz výtahu.

Drobné opravy a údržbářské práce: Do této oblasti patří např. výměna žárovek, zámků, klik nebo žaluzií, stejně jako oprava nefunkčního ventilátoru nebo protékajícího kohoutku, revize a opravy kotlů, případně péče o zahradu, pokud ji nájemník využívá.

Lukáš Zelený z časopisu dTest vysvětluje, že v případě nutnosti zabránit další škodě, může nájemce zaplatit i závažnou opravu. Tu ale následně může chtít po pronajímateli proplatit. Při prasknutí vodovodní stupačky tedy nebudete čekat, až se pronajímatel dostaví na místo, ale v souladu se svou povinností předcházet vzniku dalších škod zavoláte havarijní službu.

Co platí pronajímatel?

Stavební opravy: Větší opravy, které mají vliv na strukturální integritu nemovitosti, spadají do kompetence pronajímatele, např. opravy střechy, problémy se základy, generální opravy vodovodních rozvodů.

Zvláštní případy

Předmětem sporů bývá příspěvek do fondu oprav, který pronajímatel nemá právo požadovat po nájemnících, protože nejde o službu, ze které by měli okamžitý prospěch. Stejně tak není povinností nájemníků platit poplatky za správu nebo pojištění celého domu. Naopak pojištění domácnosti, které pomáhá chránit i majetek nájemníků, pronajímatel požadovat může.

Pokud pronajímatel odkládá opravu (např. prasklé stoupačky), mohou nájemci žádat slevu z nájemného za snížený komfort. Jestliže vlastník nemovitosti neřeší problém dlouhodobě, mohou dát nájemníci výpověď z nájmu.

Desetidenní dovolená není problém, pokud však nájemci opouštějí nemovitost na delší dobu, konkrétně více jak 2 měsíce, musí zajistit, aby k nemovitosti měl v případě nouze někdo přístup.

Zdroj: dTest, Český rozhlas, Novinky

Autor: Dominika Jandorová


Sdílet článek:Share on facebook
Facebook

Související články