Japonské pivo ze sloních výkalů je žádané u sběratelů. Chutná po chmelu a čokoládě

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
Pivo
Zdroj: Shutterstock

Japonské pivo Un, Kono Kuro je údajně nejprve hořké, následně ale vystřídá tuto chuť příjemná sladkost, která vám setrvá na jazyku opravdu dlouho. Nápoj je velmi oblíbený u sběratelů, a to i přesto, že je jeho cena poměrně vysoká. A také přesto, že se vyrábí ze sloního trusu.

Inspirací pro japonské pivo byla takzvaná cibetková káva. Ta se už před mnoha lety vyráběla v Indonésii z kávových zrnek, které prošly trávicím ústrojím cibetek. V těle malých šelem se nafermentovala zrna enzymy a získala tak speciální vůni i chuť, uvádí Brookston Beer Buletin.

A stejně tak pro výrobu piva Un, Kono Kuru se využívají kávová zrna, která prošla trávicím ústrojím slonů. Zrna vybraná z exkrementů velkých savců jsou zbavena typické kávové hořkosti a získávají sladkou a čokoládovou chuť.

Výkal

Pivo se začalo vyrábět v roce 2013 v pivovaru Sankt Gallen. Název Un, Kono Kuru Japonci často zkracují na Unko, což v japonštině znamená jednoduše výkal.

Kromě kávových zrnek ze sloních výkalů jsou základními surovinami pro přípravu speciálního piva klasicky chmel, ječmen, slad a voda. Právě rozemletá káva pak dodá nápoji sladkou chuť, zbaví ho hořkosti a v malé míře na něm také dokáže způsobovat závislost.

Vzácné a drahé exkrementy

Podle serveru Phoenix New Times je pivo ze sloních výkalů velmi drahé, jeho výroba je totiž poněkud náročná. A to především kvůli získávání materiálu. Sloni totiž kávová zrnka tráví velmi dobře.

Ze 33 kilogramů zkrmené stravy lze získat zhruba jeden až dva kilogramy kávových zrnek, která sloním trávicím systémem projdou celá. Cena piva tak logicky musí být vysoká, protože jsou i vysoké náklady na jeho výrobu.

Zatímco u cibetek stačí kávová zrna jen omýt, u slona je to daleko horší. Chtěný produkt se totiž často hledá v kilogramech trusu. „Pětatřicet gramů natrávené kávy potřebné k výrobě jedné láhve piva nás stojí 104 dolarů,“ říká sládek pivovaru Sankt Gallen pro Sora NEWS24. To je v přepočtu zhruba 3000 korun.

Po uvedení piva na trh v roce 2013 byl nápoj prakticky okamžitě vyprodán. Od té doby pivovar připravil ještě několik limitovaných edicí, které se staly oblíbené především u sběratelů. Dnes je pivo k dostání jen velmi těžce a jeho cena oproti minulým rokům výrazně vzrostla.

Zdroj: Smithsonian, Brookston Beer Buletin, Phoenix New Times, Sora NEWS24

Autor: Šárka Cvrkalová


Sdílet článek:Share on facebook
Facebook

Související články