Psaní do deníčku jako nejspolehlivější způsob, jak si pomoci od psychických problémů. Nestyďte se ho vyzkoušet i vy

od Nikola Jaroschová
2 minuty čtení
Psat denik
Zdroj: Shutterstock

Většina dospělých má za to, že psaní do deníčku je trapné, dětinské a zastaralé. Když narazíme na své dětské poznámky, smějeme se tomu, co pro nás tehdy bylo důležité, a říkáme si, že bychom takovou věc nikdy znovu neudělali. Jenže podle vědců by si měl takový deníček psát úplně každý.

Jako malí jsme si zapisovali všechno možné. Hlavním cílem bylo si po letech moci přečíst, co se nám tehdy stalo zajímavého, a připomenout si, jak jsme se měli jako děti. Ale přiznejte si to, někdy jste se svěřili deníčku i s problémy.

Mnoho dětí ve chvíli, kdy jsou naštvané na své rodiče, ale bojí se protestovat, píše do deníčku. Po hádce s kamarádkou, o které nechtějí mluvit doma, si zapíšou krátký záznam v sešitě. Pomáhá jim to ulevit si od problémů.

A přesně tak to funguje i u dospělých. Psaní do deníku může ve velké míře pomoci člověku vyrovnat se s problémy, psychicky se stabilizovat a ulehčit své hlavě. Každý totiž ví, že svěřit se někomu pomůže, ale ne vždy jsme ochotni o situaci mluvit. A je lepší se z toho vypsat než si to nechávat všechno pro sebe.

Zlepšení emotivního vyjadřování

Prvním důvodem, proč by si měl každý vést svůj vlastní deníček, je možnost zlepšit si duševní, ale i fyzické zdraví. Vědci z univerzity v Cambridge v loňském roce prováděli výzkumy na lidech, které požádali, aby si denně 20 až 25 minut psali zápisky o tom, co se jim stalo.

Ukázalo se, že tito lidé byli později v mnohem větší psychické i fyzické pohodě, neměli problém s komunikací, zlepšila se u nich schopnost svěřovat se s problémy přátelům, ale také na jejich problémy reagovat.

Navíc psaní do deníku posílilo jejich všímavost a soustředění. Každodenní procvičování pomohlo lidem zlepšit jejich emotivní vnímání i vyjadřování. Lidé se tak stali mnohem komunikativnějšími a lépe se jim socializovalo a seznamovalo s novými osobami.

Zbavte se nepřiznaných emocí

Existuje pojem nepřiznané emoce, který značí veškeré problémy, které má člověk v hlavě, ale odmítá se s nimi svěřit ostatním, a dokonce je popírá sám sobě. Říká si, že nemá problém, že se necítí smutný, ani naštvaný.

Takové nepřiznané emoce ale mohou vést až k silným depresím, k pocitu zbytečnosti. Pokud člověk konkrétní událost popisuje do deníčku, podaří se mu podle vědců pochopit, co vlastně cítí.

Uvědomí si, že pocit, který má, je ve skutečnosti vztek, nikoli jen prázdnota. Díky tomu se naučí zbavovat se nepřiznaných emocí a pracovat s tím, co o sobě zjistil. Je lepší být smutný nebo naštvaný, ale vnímat to, než necítit nic.

Vyčistíte si hlavu

Všechny ty myšlenky a pocity, které máme v hlavě, zkrátka někdy brání soustředění a člověk pak nemá na nic náladu, pokazí, na co sáhne, a se ve výsledku ještě víc lituje.

Pokud vás něco trápí, je dobré se z toho vypsat. Uvolníte tím prostor ve své hlavě a ulevíte si. Vědci doporučují nepsat do deníčku jen negativní a depresivní záznamy.

Snažte se být objektivní, napsat, co vás trápí, zároveň ale hledat nějaké řešení, nějaké pozitivum na situaci. Nikdy nepište, že je situace marná, že vás čeká jenom smůla nebo že nemáte naději. Pokud najdete pozitivní způsob, jak se vypsat z negativních emocí, uvidíte, že kouzlu soukromého deníčku propadnete okamžitě.

Zdroj: urmc.rochester.edu, webmd.com, rtor.org
Autor: Šárka Cvrkalová


Související články