Nestresujte se, přečtěte si raději nějakou dobrou knihu. Pomáhají s psychickými problémy

od Nikola Jaroschová
2 minuty čtení
Cteni
Zdroj: Shutterstock

Někdo čtení miluje, jiní se mu spíše vyhýbají a sledují filmy. V posledních letech se jedná o koníček, který je podle některých poměrně nedoceněný. V tramvaji či metru čím dál méně vidíme někoho s knihou a každý spíše zírá na displej telefonu. Ve skutečnosti bychom ale měli číst všichni. Informace přinesl The Huffington Post.

Čtení je pro člověka prospěšné z celé řady důvodů. Kromě toho, že pomáhá s rozvíjením fantazie a zdokonaluje inteligenci, protože se člověk dozvídá nové věci a učí se chápat skutečnosti v jiném světle, podle nedávných výzkumů také pomáhá proti stresu.

Mnozí z vás si možná řeknou, že kdyby měli strávit celý den nad knihou, nejspíš by jim to psychicky moc nepomohlo. My vás ale vyvedeme z omylu. Tady je hned několik důkazů, že čtení vám se stresem pomůže.

Zlepšení paměti

Člověk stárne a je zkrátka jen přirozené, že se nám horší také paměť. Na jména, na čísla, na tváře. A právě čtení může tento problém pomoci řešit. Samozřejmě nezastaví proces úplně, ale dokáže ho výrazně zpomalit.

Dokazuje to průzkum doktora Roberta S. Wilsona z centra Rush Alzheimer’s Disease Center. Pro ten použil vědec necelé tři stovky lidí ve věku kolem 90 let, na kterých jasně dokázal, že ti, kteří se pravidelně věnují čtení, mají paměť mnohem lepší.

Testy probíhaly pravidelně po dobu šesti let, a i když byl mnohdy problém s jejich dokončením, protože kvůli vysokému věku účastníci zemřeli na stáří, nakonec se podařilo sepsat uznávaný závěr.

Paměť samozřejmě nepřímo působí i na stres. Pokud se člověk bojí, že na něco zapomněl, je neustále pod tlakem. Odcházíte z domu a šestkrát se ujistíte, že jste vypnuli sporák? A teď si představte tento váš stres zhruba 10x větší…

Pro lepší spánek

Většina především mladých lidí v posledních letech před spaním zírá na displeje telefonů. To podle vědců ale není vhodné, protože toto záření na nás působí negativními účinky a ovlivňuje i kvalitu našeho spánku.

Kniha před spaním je naopak milým společníkem, který nás donutí po zavření očí fantazírovat, snít a přehrávat si zpětně to, co jsme se dočetli. Díky tomu naše přemýšlení pozvolna přejde do snů.

Klidný spánek tak jednak podpoříme tím, že budeme mít mozek zklidněný příběhem z knihy, zároveň ale také zajistíme, že nebude před spaním zahlcován zbytečnostmi internetu a škodlivým zářením obrazovky, které se ve tmě jenom násobí.

Zlepšení socializace

Mnoho lidí považuje knihy za únik od reality a myslí si, že ti, kdo denně čtou, nemají mnoho přátel. Opak je ale pravdou. To dokázala studie z roku 2013, kterou publikoval časopis Science.

Ta hovoří o tom, že naopak lidé, kteří hodně čtou, mnohem snadněji navazují komunikaci, jsou empatičtí a dokážou snadno zapadnout do kolektivu. Málokdy mají problém se přizpůsobit nebo na někoho udělat dojem.

To všechno je ve výsledku velmi pozitivním působením na psychické zdraví člověka. Pokud budete mít klidné spaní, dokážete se snadno socializovat, zlepšíte své inteligenční dovednosti a posílíte paměť.

Zdroj: readingpartners.org, huffpost.com, goodhomes.co.in
Autor: Šárka Cvrkalová


Související články