Tajemství okinawské dlouhověkosti odhaleno: Pokud chcete žít do 100 let, jezte jako Japonci

od Nikola Jaroschová
2 minuty čtení
Japonci dlouhovekost
Zdroj: Shutterstock

Na japonském ostrově Okinawa se lidé dožívají úctyhodného věku. Právem je proto tento ostrov označován za tzv. modrou zónu – oblast, kde má populace daleko vyšší délku života než je celosvětový průměr.

Čím to je? Má se za to, že Okinawané znají recept na věčné mládí. V čem spočívá tajemství dlouhověkosti a co musíte udělat pro to, abyste se dožili i sta let?

Jídlo není jen obživa

Pro většinu lidí na světě má jídlo jediný význam: zaplní prázdný žaludek a udrží vás na živu. Okinawané ale na jídlo hledí úplně jinak.

„Pro Okinawany je jídlo víc než jen obživa, je to způsob péče o tělo i ducha,“ vysvětluje visitokinawajapan.com.

Jídlu zde říkají kusuimun, což lze přeložit jako lék. Místní lidé věří, že vyvážená strava má na tělo stejný vliv jako tradiční léčivo.

Jedinečný smysl života

O ostrově Okinawa se povídá, že zde místní odmítají umírat. Často se udržují v dobré kondici i tehdy, když dosáhnou věku 100 let.

Místní lidé vyznávají tzv. ikigai, neboli jedinečný smysl života. „Klíčem k radosti a dobrému zdraví Okinawanů je jejich ikigai, jádro jejich skutečné povahy, které se nemusí soustředit na vznešený, materiální nebo mocenský cíl,“ doplňuje bbc.com.

Okinawané následují svůj ikigai každý den. To je zaměstná tím, že dělají jen ty věci, které dávají jejich životu smysl.

Pro Okinawany je kromě stravy důležité také spojení s přírodou. Obklopují se lidmi, kteří je mají rádi a se kterými chtějí trávit čas.

Jaká je okinawská strava?

Okinawská strava v nejčistším smyslu odkazuje na tradiční stravovací návyky lidí žijících na japonském ostrově Okinawa.

Tradiční okinawská strava má nízký obsah kalorií a tuku a zároveň vysoký obsah sacharidů. Klade důraz na zeleninu a sójové produkty spolu s občasným množstvím nudlí, rýže, vepřového masa a ryb.

„Kromě toho okinawská kultura zachází s jídlem jako s lékem a využívá mnoho postupů z tradiční čínské medicíny,“ dodává healthline.com.

Potraviny, které můžete do jídelníčku zařadit i vy

Mnoho výhod okinawské stravy lze přičíst jejímu bohatému zásobení celistvými, na živiny bohatými a vysoce antioxidačními potravinami.

Základní surovinou je pro obyvatele ostrova zelenina, která tvoří 50–60 % jejich jídelníčku. Jedí mořské řasy, chaluhy, bambusové výhonky, ředkev daikon, hořký meloun, zelí, mrkev, nechybí čínská okra, dýně a zelená papája.

Další nedílnou součástí stravy jsou obiloviny, které tvoří cca 30 % jídelníčku. Patří sem proso, rýže, nudle a také pšenice. Místní lidé jedí i sójové potraviny, jako je tofu, natto nebo miso.

Zdroj: visitokinawajapan.com, bbc.com, healthline.com
Autor: Natálie Kabourková


Sdílet článek:Share on Facebook
Facebook

Související články