Proč ženy milují a muži nenávidí nakupování? Odpověď najdeme hluboko v minulosti

od Dominika Jandorová
2 minuty čtení
muz nakupuje
Zdroj: Shutterstock

Žádné zevšeobecnění nefunguje stoprocentně, nicméně určité obecné rysy přeci jen existují. Například k nakupování zaujímají muži a ženy většinou zcela odlišný postoj. Zatímco ženy jej milují (zejména jde-li o oblečení), muži z něj šílí.

Odlišný vztah k nakupování u žen a mužů potvrdil i výzkum Krugera a Bykera. Průzkum, kterého se účastnilo 2 000 Britů, ukázal, že muži se začínají nudit již po 26 minutách nakupování, zatímco ženy vydrží nakupovat i dvě hodiny.

Z výsledků dále vyplynulo, že 80 % mužů nerado nakupuje se svými partnerkami, přičemž 45 % se mu aktivně vyhýbá. Tyto odlišnosti logicky vedou k častým partnerským neshodám, protože muži z ženského nákupního tempa jednoduše šílí. Základy těchto rozdílů najdeme překvapivě už v daleké minulosti.

Lovci a sběrači

Po stovky tisíc let přežívali lidé jako lovci a sběrači. Tento způsob života zahrnoval lov divokých zvířat (především mužská práce) a sběr ovoce, ořechů a zeleniny (především ženská práce). Na rozdíl od běžných předpokladů výzkum starověkých společností ukazuje, že život nebyl nijak zvlášť náročný.

Antropologové zjistili, že moderní lovci a sběrači strávili získáváním potravy pouze 12 až 20 hodin týdně, což vedlo Marshalla Sahlinse k charakteristice těchto skupin jako „původních bohatých společností“.

Podle článku Steva Taylora z webu Psychology Today fungovaly ve společnosti lovců a sběračů jako hlavní živitelky ženy, které se sběrem podílely na zajištění potravy asi z 80–90 %.

Ulovit a jít domů

Když lidská společenství kolem roku 8 000 př. n. l. přešla na zemědělství, instinktivní chování spojené s lovem a sběrem nevymizelo, naopak se může stále projevovat například v obchodech. Když ženy nakupují, mohou přejít do režimu „sběru“, kdy si pečlivě prohlížejí zboží, kontrolují jeho čerstvost a tráví značný čas zkoumáním možností. Na druhou stranu muži vědí, co chtějí, a jdou rovnou za svým cílem, protože při lovu zvěře také není času nazbyt.

K nepříjemným pocitům může přispívat i samotné nákupní prostředí. Nadšené prodavačky, které vás nenechají ani rozhlédnout a už k vám běží s otázkou „Potřebujete pomoc?“ či s ještě horším „A nechcete si to vyzkoušet?“, totiž jen přispívají k pocitu, že vás do nákupu někdo nutí. Přitom většina mužů touží po jediném. Co nejrychleji zmizet.

Zdroj: Psychology Today, Daniel Kruger, Evolved foraging psychology underlies sex differences in shoping experiences and behaviors, 2009, Unfinished man
Autor: Dominika Jandorová


Sdílet článek:Share on facebook
Facebook

Související články