Para ořechy sice prospívají zdraví, mohou mu ale i uškodit

od Šárka Blahoňovská
2 minuty čtení
Para orechy
Para orechy

Para ořechy hodně lidí miluje. Někteří je přidávají třeba do ovesných kaší nebo jiných dobrot, jiní je zobou místo nezdravých chipsů večer u televize. Para ořechy právem patří na seznam superpotravin. Mají nám totiž toho hodně co nabídnout.

Původem jsou z Brazílie, jde o semena stromu známého jako juvie ztepilá. Někdo je také nazývá brazilské ořechy, právě podle místa původu.

Para ořechy patří do zdravého jídelníčku

Jak již bylo řečeno, para ořechy se řadí mezi superpotraviny. Už jen to napovídá, že našemu zdraví určitě mají co nabídnout. A je tomu skutečně tak. Para ořechy bezesporu patří do zdravého jídelníčku a není se čemu divit, že jsou tolik oblíbené.

Určitě vás zajímá, jak a čím brazilské ořechy prospívají našemu zdraví a co všechno vlastně dokážou. Budete mile překvapeni, že to nejsou jen tak ledajaké ořechy, ale že skutečně pozitivně působí na naše zdraví hned v několika ohledech.

Měli byste vědět, že obsah para ořechů je více než pestrý a že v sobě obsahují pro tělo důležité živiny. Jde především o směs vitamínů, kam zařadíme vitamín A, B1, B2, B3, B6, B9, D a E. Nechybí ani rozmanité zastoupení minerálních látek, kam patří mangan, selen, fosfor, zinek, hořčík, měď a železo.

Podporují funkci štítné žlázy a pozitivně působí na mozek

Štítná žláza je zodpovědná za hormonální pochody dějící se v našem těle. Je proto velmi důležité, aby fungovala tak, jak fungovat má.

Pakliže totiž štítná žláza nefunguje správně, může dojít k její zpomalené funkci (hypotyreóza), nebo naopak zrychlené funkci (hypertyreóza).

Para ořechy v sobě obsahují selen, který podporuje tvorbu trijodthyroninu a proteinů, jež jsou za správnou funkci štítné žlázy zodpovědné.

Opět se vrátíme k selenu, kterého para ořechy obsahují poměrně dost. Právě ten je důležitý, ba dokonce nezbytný pro správné fungování lidského mozku a procesů, které se v něm odehrávají.

Pokud je v těle selenu nedostatek, který trvá dlouhodobě, může dojít ke vzniku Parkinsonovy nebo Alzheimerovy choroby.

Je tu jedno „ale“

Para ořechy jsou bezesporu zdravé a nyní již dokonce víte, co všechno nám mohou nabídnout. Je tu ale jedno „ale“, na které je třeba myslet. Para ořechy nám totiž mohou i ublížit.

Na vině je již několikrát zmíněný stopový prvek zvaný selen. Toho totiž jeden para ořech může obsahovat až 96 mikrogramů, přičemž doporučená denní dávka selenu u mužů a žen je přibližně 70 mikrogramů.

Intoxikace selenem může způsobit deprese, problémy se zažíváním či vypadávání vlasů. Proto by se to s konzumací para ořechů rozhodně nemělo přehánět.

Autor: Nikol Kolomazníková


Související články