Je aplikace Co Charger řešením pro nabíjení elektromobilů?

od Nikola Jaroschová
3 minuty čtení
Elektromobil
Zdroj: Pixabay

Ať už je to tweet Elona Muska o tom, jak je Tesla skvělá, nebo nový elektromobil, který jste zahlédli v místním showroomu, jedno je jisté. Elektromobily jsou v současné době velké téma. Experti predikují, že prodeje budou exponenciálně růst až do roku 2030. Změny ve způsobu vnímání motorismu jsou ostatně patrné už teď.

Jednou z nich je způsob napájení našich vozidel. Změna klimatu představuje velký problém a odklon od fosilních paliv elektromobilům v poslední době významně pomohl. Po celé Evropě se začala objevovat nabíjecí místa, ovšem má to jednu zásadní nevýhodu. A tou je přístupnost. Ne všichni majitelé elektromobilů totiž bydlí v blízkosti nabíječky, což některé lidi nutí k tomu, aby si ji za cenu 1225–1633 eur (31500–42000 Kč) pořídili.

Jedna britská společnost věří, že na tohle našla „lék“. Co Charger je aplikace, která umožňuje majitelům elektromobilů sdílet svá nabíjecí místa se sousedy, čímž „nabíjejícím“ ušetří peníze a ještě si něco málo přivydělají. A v některých případech dokáže i ušetřit energii potřebnou k jízdě na vzdálenější místo. Mohlo by to být řešení?

Větší pohodlí

Moderní trendy, urychlené pandemií covidu, ukazují, že dnes rádi děláme věci doma. Ať už jde o virtuální nákup potravin namísto návštěvy supermarketu, hraní v online kasinu namísto vypisování sázek v sázkové kanceláři nebo rezervaci letenky na srovnávači cen namísto v cestovní kanceláři. Pohodlí, které nám umožňuje neopouštět pohodlí domova, zkrátka vítězí na plné čáře. A zdá se, že totéž platí i pro doplňování paliva do auta nebo dobíjení v případě elektromobilů.

Sdílené nabíjení uspokojuje zmíněnou poptávku tím, že nám prostřednictvím praktické aplikace přesně ukazuje, kde se nachází nejbližší nabíjecí místo. Aplikace, kterou si můžete zdarma stáhnout, spojuje lidi s nabíječkami s těmi, kteří je potřebují, prostřednictvím GPS. A vzhledem k očekávanému nárůstu počtu elektromobilů se v příštích letech očekává, že nabíječek bude přibývat.

V době psaní tohoto článku má sice aplikace pouze 800 hostitelů, ale odhaduje se, že v letošním roce jejich počet rychle poroste a společnost se netají velkými ambicemi. Podle mluvčího se již jedná o expanzi do zemí mimo domovskou Velkou Británii.

Příležitost k výdělku

Kromě snazšího nabíjení mají hostitelé možnost si prostřednictvím aplikace také přivydělat. Každý z nich si stanoví vlastní poplatek, který se obvykle pohybuje mezi 1,16 až 1,32 EUR (30–35 Kč) za hodinu a je započítán do hodinové ceny za nabíjení. Proces rezervace je řešen přímo v aplikaci a člověk se i dozví, kolik musí zaplatit. Úhrada probíhá přímo na účet hostitele. Jediné, co musí uživatel udělat, je vyfotografovat stav nabití baterie vozu, aby mohla aplikace vypočítat dobu nabíjení.

Na druhou stranu, poplatek za aplikaci ve výši 12 % může být pro některé lidi docela vysoký a při pravidelném používání v průběhu roku se částka může slušně vyšplhat. Práce, kterou služba odvádí při spojování lidí a zajištění platebního procesu, ale tuto sumu nejspíš ospravedlňuje. Hostitel vlastně nemusí dělat nic jiného než se starat o to, aby jeho nabíječka byla volná pro zákazníka. A hostiteli se za utržené peníze postupně splatí pořízení nabíječky.

V případě, že se nabíjející nedostaví, může hostitel účtovat poplatek za zmeškanou rezervaci, přičemž aplikace řeší i případné spory. Zkrátka, když pomineme 12% poplatek, je to pro majitele nabíječky příjemný zdroj peněz navíc.

Problém s odlehlými oblastmi

Samotný koncept aplikací, jako je Co Charger, je založen na přístupnosti. Ve městech je mnohem větší pravděpodobnost, že se v nich budou nacházet jak elektromobily, tak vyšší hustota obyvatelstva, takže aplikace je pro jejich obyvatele vhodnější. Podle OECD je ale jen něco málo přes 3 % Evropské unie klasifikováno jako „zastavěná oblast“. Bude to tedy fungovat i pro uživatele z venkova?

Stručná odpověď zní „pravděpodobně ne“. Čím méně sousedů máte, tím menší je pravděpodobnost, že najdete někoho s nabíječkou. V neprospěch lidí ve zvláště odlehlých oblastech mohou hovořit i další problémy, jako je například špatné pokrytí signálem 4G.

Holt, pokud se člověk žijící na venkově rozhodne pořídit si elektromobil těžko by hledal oficiální nabíjecí místo, bude si jej muset zřídit sám. To samozřejmě neznamená, že aplikace nemůže rozšířit své pokrytí tak, aby vyhovovalo i vzdáleným uživatelům. Nejspíš to ale bude hudba daleké budoucnosti.

Elektrická budoucnost

Jak aplikace jako Co Charging souvisí s budoucností elektromobilů v Evropě? V krátkodobém horizontu splňuje evidentní poptávku: vzhledem k tomu, že země, jako je Velká Británie, posunuly zákaz prodeje nových automobilů na fosilní paliva z roku 2040 na 2030, začnou elektromobily u řady lidí velmi brzy figurovat na nákupním seznamu.

Existují však obavy, že národní infrastruktury nebudou schopny tuto poptávku uspokojit. Aplikace pro sdílené nabíjení tuto mezeru do značné míry překlenují, ale pravděpodobně se objeví nové technologie, které nakonec sdílení nabíječek překonají.

Do veřejných parkovacích míst by například mohly být zabudovány bezdrátové nabíječky a možná se dočkáme i toho, že části silniční sítě budou vybaveny podložkami pro nabíjení vozidel za jízdy. Izraelská společnost ElectReon již v Evropě testuje úseky bezdrátových dobíjecích silnic a v Tel Avivu dokonce jezdí městský e-bus, který se nabíjí na 600 metrech elektrické silnice.

Další alternativou je solární energie. Prototyp Lightyear One je hatchback, který nese 5 metrů čtverečních solárních panelů, které během jízdy absorbují sluneční světlo. Zároveň se ale může nabíjet stejným způsobem jako elektromobily. Tato vozidla by měla být k dispozici v roce 2022.

Až se takové alternativy objeví, poptávka po sdíleném nabíjení pravděpodobně klesne. Toho se nicméně nedočkáme dříve než za mnoho let, což znamená, že na trhu je právě teď slušná „díra“. Tankování vašeho vozu už zkrátka nikdy nebude jako dřív.

Autor: redakce


Související články