Afázie je jedna z velice složitých diagnóz, se kterou se v logopedické ordinaci odborníci setkávají. Jedná se o narušení již vyvinuté schopnosti porozumění a produkce řeči. Vzniká po organickém poškození, zpravidla levé mozkové hemisféry a nejčastější příčinou jsou cévní mozkové příhody (CMP) tzv. mrtvice
Domácí péče vždy po poradě s logopedem
Afázie má několik typů, a pokud se rozhodneme s pacientem pracovat na znovu návratu k mluvení a porozumění v domácím prostředí, je vždy velice důležité být proškolen odborníkem. Člověk, který trpí afázií může mít potíže s výslovností, ale i s porozuměním toho, co mu říkáme. Některých problémů si klient nemusí být ani vědom, někdy nemá jen potíže s řečí, ale i například se čtením a psaním. Zavedení logopedické péče je důležité ihned, jakmile to zdravotní stav pacienta dovolí. Rovněž je důležité, abychom řeč procvičovali několikrát denně, ale vždy v několikaminutových intervalech.
Pokud pracujeme s klientem v domácím prostředí, je nutné, abychom respektovali několik základních pravidel:
- Navazujte na cvičení, které Vám doporučil specialista – lékař foniatr nebo klinický logoped
- Postupujte od jednoduchého po složitější, od známého k méně známému
- Využívejte všech zachovalých dovedností a zkušeností (i životních) Vašeho klienta
- Pamatujte, že Váš klient je brzy unavený, že je třeba postupovat po velice malých krůčcích
- Využívejte všech dalších smyslů – zrak, sluch, hmat, čich
- Využívejte uzavřené otázky, na které Vám může klient odpovídat ANO – NE, vhodné je doplnění tabulkou, kde ANO označíme (+) NE označíme(-)
- Poskytněme klientovi dostatek času k vyjádření
- Stále jej podporujte a pozitivně motivujte
- Využívejte vhodných materiálů, neužívejte dětské knihy např. Slabikář
- Za každý úspěch klienta chválíme
Afatický slovník
V domácím prostředí je nutné procvičování vždy dopředu naplánovat. Velmi vhodné je využívání Afatického slovníku, což je obrázkový slovník se současným heslovitým popisem toho, co klient vidí na obrázku. Pracujeme postupně, a vždy pojmenujeme sami to, co vidíme na obrázku, dále společně s klientem a nakonec klient sám. Po řečovém vyjádření postup doplníme o napsání slova, a to tiskacím písmem i psacím.Pokud má klient potíže s výbavností slov, je doporučováno, aby měl popisky všeho kolem něj. Popíšeme štítkem dveře, polička, skříň, skříňka na nádobí atd.
Recepty nazpaměť
Velice vhodné je využívání specializovaných počítačových programů na podporu i zvukového vnímání slov, se kterými Vás rád seznámí klinický logoped. V jednom cvičení se neučíme více, jak 3 pojmy. Rovněž je žádoucí vycházet z dovedností, které měl klient před onemocněním. Pokud žena ráda vařila, můžeme využívat receptů, a nechat ženu vyjmenovat postup určitého pokrmu.
Autor: Sára Vojtěchovská